Wat kost elektrisch rijden?

Wat kost elektrisch rijden?

Elektrisch rijden wordt steeds populairder en er is ook steeds meer keuze in elektrische auto’s. Maar wat kost dat eigenlijk, een elektrische auto? En wat zijn de voor- en nadelen?

Elektrische auto duurder in aanschaf

Ten opzichte van een brandstofauto is een elektrische auto duurder in aanschaf. Ondanks dat een elektrisch auto geen verbrandingsmotor en versnellingsmotor nodig heeft, ben je bij de aanschaf van een elektrische auto duurder uit. Dit komt door het accupakket. Bovendien: hoe groter de actieradius, hoe duurder de auto, immers: hoe groter de accu.

Elektrische auto heeft minder onderhoud nodig

Omdat een elektrische auto weinig bewegende delen heeft, zullen er minder snel onderdelen verslijten. Dat betekent dus minder bezoekjes aan de garage. Al kunnen banden wel sneller slijten door het hoge gewicht van het accupakket.

Lagere energiekosten

Wanneer je eenmaal in het bezit bent van een elektrische auto, merk je wel dat je goedkoper uit bent wat betreft de energiekosten. Het kan zo’n vijftig tot zeventig procent schelen ten opzichte van een brandstofauto. Dit verschil is wel afhankelijk van de plaats waar je de auto oplaadt. Is dit thuis en gebruik je je eigen energie? Staat de auto dagelijks aan de laadpaal? Of kies je voor een snellader langs de kant van de snelweg? Mocht je een elektrische auto willen aanschaffen, bedenk dan van te voren van welke laadmogelijkheden je gebruik kunt maken, want onderling verschilt de prijs per kWh nogal.

Wat kost het opladen van mijn elektrische auto?

Thuis laden
Thuis laden is alleen mogelijk met een eigen oprit. Je hebt dan de mogelijkheid om je auto te laden aan het stopcontact, maar hiervoor is geduld een schone zaak. Je hebt ook de mogelijkheid om je eigen laadpaal thuis te laten installeren, dan gaat het laden al sneller. Houd van te voren ook rekening met het aantal fasengroepenkast, een 3-fasenaansluiting is benodigd. Daarnaast zijn er ook kosten verbonden aan het plaatsen van een laadpaal, deze liggen rond de 2000 euro.

  • Gemiddelde kosten per kWH: € 0,23 per kWh
  • Voordeel: De auto staat gewoon bij je op de oprit en je houdt goed zicht op de gemaakte energiekosten. Heb je zonnepanelen? Dan kun je zelfs gratis rijden.
  • Nadeel: laden kan relatief langzaam gaan.

Laden aan laadpaal straatkant
Staat er een door de gemeente geplaatste laadpaal bij jou in de buurt, dan kun je hier gebruik van maken. Ideaal als je geen eigen oprit hebt en dus geen mogelijkheid hebt om een eigen laadpaal thuis te laten plaatsen.

  • Gemiddelde kosten per kWH: € 0,35 per kWh
  • Voordeel: je hoeft geen eigen laadpaal aan te schaffen. Via verschillende apps kun je checken of de laadpaal bezet is, wat de kosten per kWH zijn en welke aansluiting de laadpaal heeft.
  • Nadeel: de kans is aanwezig dat de laadpalen bezet zijn, dan moet je op zoek naar een laadpaal die verder van huis ligt. In de stad zijn er ook meer mogelijkheden dan in een dorp.

Snel laden langs de snelweg
Bij sommige benzinepompen langs de snelweg staan de snelladers van Fastned. Binnen een relatief korte periode ‘tank’ je je accu vol. Afhankelijk van hoe leeg en groot de accu is, doe je er gemiddeld tien tot vijftien minuten over.

  • Gemiddelde kosten per kWH: € 0,59 per kWh
  • Voordeel: heel snel je accu vol.
  • Nadeel: relatief duur.

Snel laden bij Van der Valk Hotels (alleen voor Tesla-rijders)
Tesla-rijders kunnen bij sommige Van der Valk Hotels snel laden. Hier staat een aantal superchargers naast elkaar opgesteld, waar meerdere Tesla’s naast elkaar kunnen laden.

  • Gemiddelde kosten per kWH: voor sommige Tesla-rijders gratis, voor sommige betaald of met een limiet, afhankelijk van bouwjaar en model. Check je Tesla-account voor wat voor jou van toepassing is.
  • Voordeel: heel snel je accu vol.
  • Nadeel: alleen voor Tesla-rijders.

Fiscale voordelen

De aanschafprijs van een elektrisch auto is hoger, maar de energiekosten zijn lager. Welke afweging moet je maken? Wellicht maken deze fiscale voordelen de keuze tot een elektrische auto makkelijker:

  • Geen aanschafbelasting (BPM);
  • Geen wegenbelasting (MRB). Plug-in hybrides die maximaal 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, betalen een halftarief;
  • Lage bijtelling van 4% per jaar (vanaf 2019 geldt dit percentage tot een catalogusprijs van maximaal 50.000 euro).

Advies

Weet je niet wat voor jou voordeliger kan zijn, een elektrische auto of een brandstofauto, dan helpen wij je graag bij de afweging. We kijken naar jouw budget, het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt, de benodigde actieradius en de faciliteiten in jouw omgeving. Bovendien zijn we op de hoogte van de kortingen die op dit moment van toepassing zijn op bepaalde (elektrische) auto’s. Bel of mail voor meer informatie!